Waarom.... - Reisverslag uit Rotterdam, Nederland van esther Zijden - WaarBenJij.nu Waarom.... - Reisverslag uit Rotterdam, Nederland van esther Zijden - WaarBenJij.nu

Waarom....

Door: Esther

Blijf op de hoogte en volg esther

02 Juni 2009 | Nederland, Rotterdam

Vanochtend slecht nieuws ontvangen.. Eén van de beste vrienden (‘Chucky’, of ook wel ‘Mr. Stylos’) van mijn Guatemalteekse hiphop vrienden is zaterdag vermoord. Ik snap er nog helemaal niets van, heb alleen nog maar een emailbericht gekregen met de mededeling.. Super aardige jongen, mooie jongen. Altijd vriendelijk tegen iedereen en altijd vrolijk. Hij zat niet in een bende.. ik weet niet wat het is. Het voelt nu allemaal zo ver weg. Ik zit hier in het veilige Nederland waar nooit iets gebeurd en als er eens wat gebeurd blijft dat wekenlang de ‘topic’ van de dag. Ook baal ik ervan dat ik er niet voor mijn vrienden kan zijn. De dood heeft weleenswaar een andere betekenis voor hen, alle jongens hebben al meerdere vrienden verloren, maar dat maakt het denk ik niet minder makkelijk. In de trein de foto’s van mijn vrienden bekeken. Bijna allen hebben een t-shirt of een petje gemaakt door Chucky aan (hij verdiende zijn geld met het verkopen van zijn graffiti t-shirts en het personaliseren met graffititekeningen van petjes).
Wat is het toch een wrede wereld. Wat voor kansen hebben jongeren überhaupt die in dit soort marginale wijken wonen.. Ook maakt het me bang. Langzaam aan begin ik me steeds meer te hechten aan bepaalde Guatemalteekse vrienden. Van sommige durf ik oprecht te zeggen dat ik van ze houd. Wanneer gebeurt er iets met hen? De meeste van hen wonen ook in marginale wijken. Ik weet waar we voor vechten en dat is toch vooral het verminderen van geweld. We proberen in ieder geval om ons kleine steentje bij te dragen, maar soms vraag ik me af of het dweilen met de kraan open is..

Update... (4 juni)
Het was allemaal nog wat heftiger. Hij zat met een groep vrienden in zijn huis de dood van een vriend te gedenken (was een jaar geleden door een ziekte overleden) toen er mannen op motor langskwamen die op de groep begonnen de schieten. Twee jongens waren gelijk dood (waaronder Chucky)en zes werden gewond naar het ziekenhuis gebracht. In het ziekenhuis zijn nog eens vier jongens door de verwondingen om het leven gekomen. Niemand lijkt te weten waarom. Het waren allemaal artiesten, sporters en studenten.

Misschien blijft de kraan wel open staan, maar het geeft me uiteindelijk wel meer boost om desnoods een klein verschilletje te maken.

Update.. (17 juli)
Zoals dat in Guatemala gaat met moordaanslagen is er inderdaad nog geen dader opgepakt. Ooggetuigen die willen praten zijn er niet. Wel werd er door de kranten meer aandacht aan deze moord besteed dan normaal, omdat het jongeren betrof die zich juist inzetten voor de jeugd. Eén van de geruchten is dat het met de documentaire 'Barrio' (opgenomen in Alioto López Sánchez, één van de marginale wijken van Guatemala Stad) te maken heeft. Chucky maakte de graffiti's voor deze film en was de vierde jongere die aan deze film meewerkte en vermoord is. Het is slechts giswerk, want de andere drie jongeren waren ex-bendeleden en hun dood is dan ook makkelijker te verklaren.

  • 02 Juni 2009 - 12:12

    Liesbeth:

    hier heb ik geen woorden voor, niet voor jou en ook niet voor de anderen helaas.
    Als die kraan open staat zou je dan moeten stoppen met dweilen??
    Ik denk het niet maar het maakt het er niet makkelijker op.. sterkte

  • 15 Juli 2009 - 10:04

    René:

    Allereerst gecondoleerd met het verlies van je vriend. Wat vreselijk wat er gebeurde allemaal.

    Ik heb je perikelen via je webjog van tijd tot tijd gevolgd, en weet nu niet of ik je nu moet bewonderen of voor gek moet verklaren, of een combinatie van alle twee.

    Ik bewonder je moed en je inzet voor je medemensen. Ik denk dat je echt een verschil maakt voor deze mensen. Ze weten dat er in ieder geval iemand aan het dweilen is, jij dus. Je laat in ieder geval zien, dat het je niet onverschillig laat.
    Niets dan hulde hiervoor dus!

    Tegelijkertijd verbaast het me dat je je vrijwillig in een dergelijk wespen-nest wilt steken. Denk ook eens aan je eigen veiligheid, het blijft link daar. Daar zul je wel niets aan kunnen veranderen ondanks je tomeloze inzet. Dat het een wespennest is daar in midden Amerika, dat wisten we natuurlijk al, maar jouw relaas drukt ons hier nog even met de neus op de feiten.

    Pas goed op jezelf, en sterkte toegewensd.

    René van der Mark
    (Ricoh)

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

esther

Op 23 september 2009 ga ik emigreren naar Guatemala om mijn droom waar te maken. Samen met zes Guatemalteekse hiphoppers ga ik een breakdanceschool oprichten in Guatemala Stad om (risico) jongeren een alternatief te bieden op de straat en het bendelidmaatschap.

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 258
Totaal aantal bezoekers 90525

Voorgaande reizen:

23 September 2009 - 30 December 2011

Breakdanceschool Guatemala Stad

19 Juli 2008 - 28 April 2009

Mijn eerste reis

Landen bezocht: