Nieuw leven - Reisverslag uit Guatemala-stad, Guatemala van esther Zijden - WaarBenJij.nu Nieuw leven - Reisverslag uit Guatemala-stad, Guatemala van esther Zijden - WaarBenJij.nu

Nieuw leven

Door: Esther

Blijf op de hoogte en volg esther

13 Maart 2009 | Guatemala, Guatemala-stad

Het is weer de hoogste tijd voor een update, want er is extreem veel gebeurd deze maand. Ik ga jullie deze keer niet vervelen met verhalen over geweld e.d. Uiteraard is er wel weer het één en ander voorgevallen op dat vlak, maar heb op het moment heel veel andere dingen aan mijn hoofd.

Ten eerste ben ik verhuisd! Ik woon nu samen met Martine (België) en Victor (Guatemala) in een appartement in het centrum. Definitief de knoop doorgehakt om UPAVIM te verlaten en me volledig op de breakdanceschool te richten, in plaats van twee dingen half te doen. Ons huis is super. We hebben allemaal een grote kamer, delen een grote woonkamer, een keuken, twee!! badkamers (één voor de jongens en één voor de meisjes natuurlijk…) en het terras is ongelooflijk. Je zou er zelfs op kunnen fietsen en er is uitzicht op het park. (foto’s volgen uiteraard nog). Ook eindelijk een plekje waar alle vrienden over de vloer kunnen komen (en kunnen blijven slapen). In La Esperanza was die een beetje problematisch, omdat onbekende jongeren gezien kunnen worden als leden van een rivaliserende bende en hip-hop gasten hebben een beetje dezelfde kledingstijl als sommige bendeleden. We hebben dus in anderhalve week tijd al super veel mensen over de vloer gehad en ook veel nieuwe mensen leren kennen.

Onze plannen beginnen zo langzaam aan een vorm aan te nemen. We hebben nu (eindelijk) een naam: Trasciende = (jezelf) overstijgend; Asociación Guatemalteca de Artistas del Hip-Hop = Guatemalteekse Stichting van Hip-Hop Artiesten. Ook hebben we een tweedaagse vergadering gehad in Antigua met Gustavo, een Portugees die raadgever voor instellingen is en vrijwillig zijn diensten aanbood. We hebben dus nu een duidelijke missie en visie op papier en een plan van aanpak. Martine en ik hebben daarnaast onze eerste subsidieaanvraag ingediend bij de gemeente Brussel. We kijken wel waar het schip strandt, maar het is in ieder geval een goede oefening.
Verder kun je nu ook lid worden van de Trasciende – hyves ( http://trasciende.hyves.net/ ). Op deze hyve is ook meer informatie te vinden over onze doelstellingen en achtergrondinformatie.
Frequentie van het aantal vergaderingen is verder ook toegenomen. Er moet nog een hoop gebeuren en ik ga al over anderhalve maand weg.

Afgelopen zaterdag was er een b-boy battle in het Theater Bellas Artes. De eerste keer dat een theater haar deuren opende voor een hip-hop evenement. Het werd georganiseerd door Mr. Fer en Fender en het was een enorm succes. 850 mensen bevonden zich in het theater en er moest zelfs mensen de toegang geweigerd worden, omdat het uitverkocht was. Beide groepen met wie ik in de organisatie werk (Dark Temple en Chapin Crew) werden in de halve finale geëlimineerd. Wel eens leuk, want eigenlijk staan ze altijd samen in de finale.

Helaas gaat het wel wat traag met de donaties (ik wil iedereen die wat gedoneerd heeft overigens enorm bedanken!), mochten er nog mensen zijn die een leuke inzamelingsactie willen doen of zelf nog een kleinigheidje overhebben, houd ik me van harte aanbevolen.

Verder wil ik Chantal in het bijzonder bedanken. Ze gaat voor ons een website in elkaar zetten.

Dikke kus vanuit Guate!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Guatemala, Guatemala-stad

esther

Op 23 september 2009 ga ik emigreren naar Guatemala om mijn droom waar te maken. Samen met zes Guatemalteekse hiphoppers ga ik een breakdanceschool oprichten in Guatemala Stad om (risico) jongeren een alternatief te bieden op de straat en het bendelidmaatschap.

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 256
Totaal aantal bezoekers 90512

Voorgaande reizen:

23 September 2009 - 30 December 2011

Breakdanceschool Guatemala Stad

19 Juli 2008 - 28 April 2009

Mijn eerste reis

Landen bezocht: