Heb je een droom, maak hem waar; breakdance schooL - Reisverslag uit Guatemala-stad, Guatemala van esther Zijden - WaarBenJij.nu Heb je een droom, maak hem waar; breakdance schooL - Reisverslag uit Guatemala-stad, Guatemala van esther Zijden - WaarBenJij.nu

Heb je een droom, maak hem waar; breakdance schooL

Door: Esther

Blijf op de hoogte en volg esther

04 Februari 2009 | Guatemala, Guatemala-stad

Het wordt eens tijd om uit de doeken te doen waar ik me de afgelopen anderhalve maand mee bezig heb gehouden… In het begin nog een vage droom, maar nu begint deze droom toch duidelijke vormen aan te nemen…
Samen met zes professionele hiphoppers, Fender (dj), Mr Fer (mc), Necko en Chama (b-boys; beste Guatemalteekse b-boy crew), Pablo en Tizon (b-boys; op één na beste Guatemalteekse b-boy crew) ga ik een breakdance school opstarten in het centrum van Guatemala Stad.

Onze belangrijkste beweegreden zijn de jongeren. Per dag sterven er ruim tien mensen in Guatemala Stad door wapens, hiervan zijn de meeste jongeren (12-18 jaar).
(Jeugd)bendes zijn een enorm probleem in deze stad. Veel bendeleden groeien op in sloppenwijken, hebben weinig of geen educatie genoten (en hierdoor weinig toekomstperspectief) en hebben ouders die niet of nauwelijks aanwezig zijn, omdat ze van ’s ochtends vroeg tot ’s avonds laat aan het werken zijn. Ze zwerven al op jonge leeftijd op de straten en veel hebben gebrek aan zelfvertrouwen. Het beetje geld, de vriendschappen en het respect dat ze ontvangen als bendelid, zorgt ervoor dat dit een aantrekkelijke optie is.

Breakdancen, een dansstijl die ontstaan is onder dezelfde omstandigheden waar veel van de jongeren zich hier in bevinden, kan voor sommige van de kids een uitkomst bieden. Ze werken aan hun zelfvertrouwen en zetten hun energie om in iets positiefs. Tevens doen ze nieuwe vriendschappen op en begeven ze zich minder op straat.
Veel (professionele) b-boys hebben in het verleden in bendes gezeten en breakdance zorgde ervoor dat ze zich langzaam van de bende verwijderden. Voor veel van deze jongeren heeft breakdance er ook voor gezorgd dat ze hun studie weer oppakten.

De breakdance school zal zich vooral richten op workshops voor de jongeren. Waarschijnlijk zal de minimum leeftijd 8 jaar worden (helaas is dat de leeftijd waarop sommige jongeren al langzaam in een bende opgenomen worden). Naast de breakdance workshops zal de school ook ruimte bieden voor al bestaande b-boy crews (zelfs de beste breakdance crews hebben geen geschikte ruimte tot hun beschikking), zullen er workshops gehouden worden over de geschiedenis van de hiphop cultuur en zullen ook de andere hiphop elementen (mc-ing, dj-ing en graffiti) aan bod komen. Tevens zullen er maandelijks b-boy evenementen gehouden worden.
De school zal in het centrum van Guatemala Stad gevestigd zijn, zodat iedereen de mogelijkheid heeft om er lessen te volgen. Het centrum is namelijk een neutrale zone, in tegenstelling met ‘La Esperanza’, waar ik nu bijvoorbeeld woon. Jongeren uit omliggende wijken kunnen ‘La Esperanza’ niet binnenkomen, omdat de bendeleden hun gezichten niet kennen en ze dus kunnen verwarren met leden van rivaliserende bendes.

Momenteel begeven we ons in de opstart fase. We gaan volgende week starten met het opnemen van een documentaire (b-boy scéne in Guatemala en interviews met (professionele) b-boys over hun eventuele vroegere bendelidmaatschap, de gewelddadige situatie in hun stad en de noodzaak van de breakdance school). Verder zijn we bezig met het doen van onderzoek voor het projectplan en gaan we de stichting hier in Guatemala oprichten (een geintje dat zo’n vier maanden gaat duren en waar uit eindelijk zo’n 35 verschillende handtekeningen op moeten komen te staan).
Daarnaast heb ik in Nederland Evelien, Femke, Sanne en Suzanne (bedankt meiden!) bereid gevonden om lid te worden van de nog op te richten stichting in Nederland om de werkzaamheden in Guatemala te ondersteunen. Ik zal hen hier uiteraard mee helpen, daar ik van eind april tot eind 2009 in Nederland zal zijn om het financiële plaatje (met hen) rond te krijgen.

Iedereen die me kent weet dat ik een gruwelijke hekel heb aan het vragen van geld, het is echter voor het goede doel...
We hebben nu echter ongeveer € 2.500,- nodig om verschillende zaken op te starten (advocaat oprichten stichting in Guatemala (€1.000,-), kosten voor de documentaire (€ 1.000,-) en notaris voor het oprichten van de stichting in Nederland (€ 500,-)).

Verder zijn tips (bedrijven die we t.z.t., als we de ANBI status hebben zodat het belastingaftrekbaar is, aan kunnen schrijven, locaties en bands die eventueel mee zouden willen helpen met benefietconcerten, eventuele subsidie instanties en scholen of kerken die geld zouden willen doneren) en hulp (in NL: meehelpen aan de website, monteren documentaire, mee helpen organiseren evenementen e.d.) van harte welkom.

Ik dank jullie alvast voor jullie (financiële) hulp en/ of tips.
!
Voor alle vragen en mijn rekeninginfo kunnen jullie terecht op: esthervdz@hotmail.com
of op het dit nummer: (502)59056887

Groetjes
Esther

  • 04 Februari 2009 - 19:10

    Macha:

    ik zal je stuk doormailen aan iemand die je misschien in nederland kan helpen met de opstart

  • 05 Februari 2009 - 10:57

    Liesbeth Frankrijk:

    helemaal goed, echt top, zit me suf te zoeken naar een manier om je direct op mijn Hyves te krijgen. Heb je een naam voor je project, misschien is het dan een optie er een eigen Hyves van te maken, daar zit iedereen op momenteel, zelfs hier!

  • 05 Februari 2009 - 15:28

    Dorien Van Schie :

    Dag Esther,

    Macha heeft me je verhaal doorgestuurd! Leuk initiatief. Voor het opzetten van de stichting heb je een notaris nodig, GEEN advocaat. Het kan zinvol zijn om een rondje te bellen en kijken of een notaris je wil sponsoren. Daarnaast moet je een bestuur zoeken, minimaal 3 personen, geen familie van je. Die mensen neem je op in je statuten en de oprichtingsakte. Met dat alles ga je naar de KvK en dan is je stichting in NL rond. Wil je fondsen ontvangen dan moet je ook in Guatemala een stichting oprichten en dat is nog weer een heel verhaal, maar daarover mag je me ook mailen: dorien.in.nicaragua@gmail.com

  • 05 Februari 2009 - 16:55

    Esther81:

    Heb het veranderd. Was een tik foutje, ik weet dat het in NL inderdaad een notaris is. Hier in Guatemala hebben we echter een advocaat nodig... Bestuur in NL heb ik al.. Stuur je een mailtje! Thnx

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Guatemala, Guatemala-stad

esther

Op 23 september 2009 ga ik emigreren naar Guatemala om mijn droom waar te maken. Samen met zes Guatemalteekse hiphoppers ga ik een breakdanceschool oprichten in Guatemala Stad om (risico) jongeren een alternatief te bieden op de straat en het bendelidmaatschap.

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 205
Totaal aantal bezoekers 90509

Voorgaande reizen:

23 September 2009 - 30 December 2011

Breakdanceschool Guatemala Stad

19 Juli 2008 - 28 April 2009

Mijn eerste reis

Landen bezocht: