Guatemalteken op schaatsen - Reisverslag uit Guatemala-stad, Guatemala van esther Zijden - WaarBenJij.nu Guatemalteken op schaatsen - Reisverslag uit Guatemala-stad, Guatemala van esther Zijden - WaarBenJij.nu

Guatemalteken op schaatsen

Door: Esther

Blijf op de hoogte en volg esther

30 Januari 2010 | Guatemala, Guatemala-stad

Vorige update is inmiddels alweer bijna twee maanden geleden. Inmiddels in chronologische volgorde; kerst en oud en nieuw gevierd, de opening van de breakdanceschool gehad en een reis van ruim twee weken naar Nederland gemaakt met twee b-boys.
Daarnaast ben ik eigenlijk extreem saai geworden, omdat ik een vriendje heb waar ik toch wel behoorlijk gek op ben. Ik ben één van die vreselijke personen geworden die het liefst alles met z’n vriendje doet en daardoor minder aandacht heeft voor haar vrienden. Raar om dat te constateren, maar er op het moment toch nog niet echt iets aan te willen veranderen.

Goed om dan maar bij de feestdagen te beginnen. Door de vorige alinea is het waarschijnlijk al een beetje duidelijk met wie ik deze dagen heb doorgebracht. Kerst met zijn vrienden, oud en nieuw met de mijne. Verder niet heel bijzonder. Iedereen viert deze dagen met familie en vrienden en uitgaansgelegenheden e.d. zijn over het algemeen gewoon DICHT.

Opening van de breakdanceschool was helemaal tof. Heel erg druk, pers aanwezig, leuke battles en alle klassen zitten bomvol. Op het moment is het eigenlijk zelfs helemaal extreem er zijn meer dan 30 jongeren per les, eigenlijk hadden we 20 jongeren per les ingepland, maar om tegen zoveel mensen ‘nee’ te moeten verkopen… Gelukkig zijn het steeds lessen met twee leraren, dus er is wel voldoende aandacht denk ik. Het gebouw is echt zo mooi geworden.. Ik ga maandag foto’s maken en zal die dan ook op mijn weblog plaatsen.

Reis naar Nederland dan maar. Ik ben uiteindelijk met Tizon en Chama gegaan. Eigenlijk wel de beste b-boys van de groep/ misschien wel van heel Guatemala. Echt extreem raar om je eigen land door de ogen van een buitenlander te zien. Het meest gekke ik om hun foto’s te bekijken, op die manier zie je wat voor dingen HUN aandacht trekken (ik zal nog zo’n foto plaatsen ook). Super drukke tijd. Elke dag hadden we wel een activiteit om het project te promoten. Van breakdanceworkshops in hiphopscholen tot de vakantiebeurs tot presentaties over hoe hiphop een alternatief kan bieden voor bendelidmaatschap in de Schouwburg. Vooral heel heftig voor mij allemaal. Behalve dat ik eigenlijk alle organisatie moest regelen, was ik ook nog verantwoordelijk over twee Guatemalteken die geen woord Nederlands of Engels spraken en waar ik dus eigenlijk van ’s ochtends vroeg tot ’s avonds laat op moest passen. Helaas daardoor niet zoveel tijd gehad om vrienden te zien. Ook nog wel leuke dingen gedaan. Bijvoorbeeld nog nooit een Guatemalteek in de sneeuw of op schaatsen gezien ;-)

Ook mijn mannetje wel gemist, maar gelukkig stond hij me braaf op te wachten met een super mooie grote bos rozen. Nu gaat verder het echt werk beginnen. Kantoortijden en dus niet meer mijn werkplek bij mij thuis.

Foto’s volgen dus begin volgende week!
Kus
Esther

  • 30 Januari 2010 - 18:41

    Osdorp Eva:

    Super leuk om jou en je Bboys gezien te hebben! Volgende keer die fantastische man van je mee? ;) Kus

  • 31 Januari 2010 - 15:40

    Ilse:

    Hey Es,

    Ik vond het hartstikke gezellig om je wel te mogen zien. En mijn ene woordje Spaans te kunnen zeggen tegen de b-boys ;-)

    Veel plezier en geniet!!

    Xxx Ilse

  • 02 Februari 2010 - 20:39

    Liesbeth (BA):

    wat een geweldige foto's, hardstikke leuk!!!

  • 03 Februari 2010 - 09:00

    Inge:

    Ha die Esther,

    Meid, wat ziet dat er goed uit zeg!! Je mag met recht trots zijn!!

    En wat een lekker ventje :-).

    Liefs Inge

  • 21 Februari 2010 - 08:49

    Lenny:

    Hey Esther!
    Ik dacht, ik schrijf weer eens een krabbel, ben weer bijgelezen. Jemig, wat heb jij het druk gehad. En wat lachen, dat de jongens gingen schaatsen, hahaha! De foto's van de school zien er goed uit, wat een super project en wat een hoop werk. Knap van je zeg! Heel veel succes, ik blijf je verhalen lezen hoor! LEUK!

    Dikke kus,
    Lenny

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

esther

Op 23 september 2009 ga ik emigreren naar Guatemala om mijn droom waar te maken. Samen met zes Guatemalteekse hiphoppers ga ik een breakdanceschool oprichten in Guatemala Stad om (risico) jongeren een alternatief te bieden op de straat en het bendelidmaatschap.

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 301
Totaal aantal bezoekers 90471

Voorgaande reizen:

23 September 2009 - 30 December 2011

Breakdanceschool Guatemala Stad

19 Juli 2008 - 28 April 2009

Mijn eerste reis

Landen bezocht: