Trouwen in de Breakdanceschool - Reisverslag uit Guatemala-stad, Guatemala van esther Zijden - WaarBenJij.nu Trouwen in de Breakdanceschool - Reisverslag uit Guatemala-stad, Guatemala van esther Zijden - WaarBenJij.nu

Trouwen in de Breakdanceschool

Door: Esther

Blijf op de hoogte en volg esther

07 April 2010 | Guatemala, Guatemala-stad

Verhalen komen met steeds langere tussenposes. Op persoonlijk gebied is er eigenlijk nogal het één en ander gebeurd. Ik ga bijvoorbeeld trouwen met mijn mannetje. Ik ben zelf inmiddels al een beetje aan het idee gewend geraakt, mede omdat het natuurlijk geen truttige bruiloft gaat zijn. Dus geen grapjes met witte lelijke jurken, kerken, statige dansen – nee… een groene jurk, trouwen in de breakdanceschool en daarna een feest.

Ook hebben we een motor samen gekocht. Tegenwoordig dus weinig meer met het openbaar vervoer. We hebben tot op heden alleen in de stad zelf gereden, binnenkort willen we wel een weekendje wat verder weg.

Verder met de school alles goed. Enige problem is dat we nog niet genoeg fondsen hebben voor het hele jaar.. Uiteindelijk hadden we behoorlijk wat extra uitgaven, omdat we best veel aanpassingen aan het gebouw moesten doen – en de jongens zijn niet genoeg achter fondsen in Guatemala aangegaan – zoals oorspronkelijk afgesproken was (nog geen Eurocent is er vanuit Guatemala binnengekomen).

Zo´n 500 jongeren bezoeken onze school momenteel per week. Eigenlijk komen alle jongeren uit de marginale zones. We mogen best een beetje trots op ons werk zijn, want we zijn de enige organisatie hier in Guatemala waar zoveel jongeren elke week weer VRIJWILLIG naar toe gaan.
We krijgen volop aandacht van de pers. In alle kranten heeft inmiddels wel in ieder geval één artikel over onze school gestaan. Zelfs ´Nuestro Diario´ (de meest gelezen krant in Guatemala) - die normaal gesproken alleen foto´s en artikelen plaatst over moord en doodslag – heeft al twee volle pagina´s aan ons besteed. Niet alleen tof dat we op deze manier veel aandacht krijgen, maar ook omdat het iets van de vooroordelen wegneemt die er bestaan over b-boys (breakdancers) en jongeren in het algemeen.

We hebben verder een ochtend lang een presentatie gegeven op een openbare basischool. Heel tof en iets dat we zeker vaker willen herhalen. Het is super om te zien hoe enthousiast de kinderen waren. Na afloop waren de b-boys de grote voorbeelden van hen geworden – iets waar we eigenlijk wel een beetje naar streven, want veel van deze kids kijken juist op naar bendeleden etc. dan is een b-boy wat onschuldiger. In de toekomst willen we veel meer van dit soort presenaties gaan geven.

Foto´s volgen ook binnenkort (hopelijk morgen)
Kuskus

• 08 April 2010 - 07:01

EeV:

Ik wil wel een plaatje van je groene jurk!! :)

• 08 April 2010 - 07:22

Margreet:

Wauw, wat gaaf dat je gaat trouwen! En helemaal goed dat je het op je eigen manier gaat doen.
    Goed dat er ook veel publiciteit is in de krant, nu hopen op meer financiele steun! Succes!

• 08 April 2010 - 07:50

Liesbeth BA:

wij willen foto's!!!!

• 08 April 2010 - 13:26

Martijn:

Gefeliciteerd!

• 14 April 2010 - 16:08

Annemarie:

Ha Es! Had het al van Lies gehoord, je gaat trouwen! GEFELICITEERD! Leuke jongen hoor! Ben blij te lezen dat het grotendeels goed gaat en je gebouw is met die graffs zo gaaf geworden!! Succes!! Liefs, Annemarie