I predict a riot! - Reisverslag uit Guatemala-stad, Guatemala van esther Zijden - WaarBenJij.nu I predict a riot! - Reisverslag uit Guatemala-stad, Guatemala van esther Zijden - WaarBenJij.nu

I predict a riot!

Door: Esther

Blijf op de hoogte en volg esther

23 Januari 2008 | Guatemala, Guatemala-stad

Met de wisseling van de overheid zijn de militairen en politie minder oplettend. Als resultaat vormen zich op dit moment kleine gemeenschapjes met nieuwe ‘huizen’ (op overheidsland) in de hoop dat als ze eenmaal gesettled zijn ze hun land kunnen houden. Heb ook twee foto’s van de ontwikkelingen toegevoegd. Er zitten een paar dagen verschil tussen de twee foto’s, zoek de verschillen! Let op de kleine plastic huisjes wat hoger op de heuvel. Eerst was hier alleen groen.... Onze wijk is overigens zo'n twintig jaar geleden ook op deze manier gevormd.

De scholen zijn weer begonnen! Dit betekent dat we nu echt een Reforzamiento zijn… en dat we s’ middags met 60 kinderen in een klaslokaaltje zitten met een rij wachtende buiten. Ook zijn we (o.a. met jullie geld!) een leesclub begonnen. Kinderen kunnen met een vrijwilliger uit de wijk een boek lezen en voor elk boek krijgen ze een stempeltje, per 10 boeken een klein prijsje. Ongelooflijk maar waar, kinderen gedragen zich goed in deze kleine ruimte. s’ Ochtends geven we les aan kinderen die niet naar school gaan en aan kleine mormeltjes om ze voor te bereiden voor school.

Verder zijn we afgelopen weekend naar Livingston afgereisd met zijn drieen. Toch wel fijn om even de stad uit te zijn. Merkte dat het wel weer even wennen is om onder toeristen te zijn en natuurlijk om ook zelf weer een toerist te zijn. Heel zorgeloos en je krijgt vooral het romantische beeld van een omgeving te zien. Vooral de trip van Rio Dulce naar Livingston was super mooi. Livingston zelf is een heel relaxed Caribisch dorpje met een voornamelijk Afrikaanse bevolking. Vooral veel rustig aan gedaan en gedanst op Afrikaanse drums. Uiteindelijk waren we meer onderweg dan dat we op de plaats van bestemming hebben gezeten, maar gelukkig is reizen in dit land verder geen straf.

We zitten nu dus met zijn vieren op het dak (alleen was toch ook maar alleen). Madelyn uit de USA, die ik een paar dagen gezien had vlak voordat zee en paar maanden naar huis vertrok. Martine uit Belgie, ze was hier drie jaar geleden en is nu voor een maandje terug en Barbera, de oprichter van deze organisatie.

Vanavond is een belangrijke avond. Madelyne heeft dona Dina (een vrouw uit de organisatie die veel dingen verwezelijkt heft) opgegeven voor de ‘Evon woman of the year award’ en ze heeft het tot de laatste drie geschopt. Dat betekent een prijsuitreiking in een luxe hotel vanavond met alle vrouwen van hier in hun mooiste kledij en wij in onze backpack kloffies. Sowieso wordt het waarschijnlijk apart, omdat het nomineerproces zo uitgebreid is, dat alleen rijke, geletterde organisaties over de mogelijkheid beschikken dit uit te voeren (zoals foto’s van het afgelopen jaar uitwijzen…). Wordt vervolgd…..

PS. Voor een beetje leesvoer over de gangactiviteiten die in deze buurt plaats vinden heb ik een webpagina toegevoegd met een artikel uit 2004 over ons wijkje.

Voorgaande link klopte niet. Zelfde gang, maar speelt zich af in El Salvador... Dit is de goede!

• 23 Januari 2008 - 18:56

Nanda:

Ongelooflijk. Het is zo mooi groen daar. Ben nog steeds in love met dit land, hahaha. Geniet ervan!!
    besos