It's my party and I cry if I want to... - Reisverslag uit Guatemala-stad, Guatemala van esther Zijden - WaarBenJij.nu It's my party and I cry if I want to... - Reisverslag uit Guatemala-stad, Guatemala van esther Zijden - WaarBenJij.nu

It's my party and I cry if I want to...

Door: Esther

Blijf op de hoogte en volg esther

19 Februari 2008 | Guatemala, Guatemala-stad


Het grote aftellen is begonnen... weet nog niet goed hoe ik hier over moet denken. Na een jaar weg te zijn geweest uit Nederland en mijn laatste maanden in een sloppenwijk doorgebracht te hebben, lijkt mijn geboorteland heel ver weg.

Ik ben jullie nog een kleine samenvatting van de ‘Avon woman of the Year’ uitreiking verschuldigd. Uiteindelijk was Dona Dina geen eerste geworden, maar dat mocht de pret niet drukken. In het overluxe hotel tussen de kakmensen goten onze vrouwen zich vol met gratis witte wijn en nadat iedereen van de andere groepen verder weg was begonnen er een aantal zelfs te dansen…. Geslaagd feestje.

Vorig weekend met een grote groep Guatemaltecen uit geweest in het centrum.. uiteindelijk beland bij een verjaardagsfeestje van iemand na een flinke wandeling van zo’n drie kilometer (Ver weg? Nee.. zou maar drie blokken zijn….). Nog meer vrienden van Martine en Madeleine ontmoet en het zijn allemaal super leuke lui (de meeste werken voor een theatergezelschap, andere werkt in een bar, weer een andere werkt voor het ministerie van Cultuur). Tot onze grote verbazing hadden we een taxi chaufeusse op de terugweg. Hoogst ongebruikelijk, aangezien de algemene opinie hier (zoals in wel meer landen geloof ik…) van mening is dat vrouwen niet kunnen rijden.

Verder is het weer een beetje rumoeriger in de wijk aan het worden. Vooral vijf blokken hiervandaan in de wijk Mezquital naast het politiebureau (ja, ja…). Mensen die onder bedreiging van bendeleden hun huizen af moeten staan (hun belangrijkste bezit) en moorden. Mensen hier zijn vooral heel bang, maar hebben niet de middelen om te verhuizen.
Ander apart feitje.. als je eenmaal een bendelid bent heb je drie mogelijkheden om de gang te verlaten. Eerste mogelijkheid in een kist, tweede als je trouwt en derde, je raad het nooit.. als je lid wordt van de kerk.

Afgelopen zondag met de auto van Billy 2 (Billy 1 is de Billy die al eerder vermeld is, wij noemen ze eigenlijk korte en lange Billy, maar dat klinkt zo lullig) naar Lago Amatitlan geweest, hier een half uurtje rijden van daan. Ook rondgereden in wijken rond La Esperanza. Waren we nog nooit geweest en lopent is het niet het allerbeste idee ooit. Lago Amatitlan is vooral heel erg groen (en dan heb ik het over het water… lijkt niet de oorspronkelijke kleur te zijn) en vol met Guatemaltecen, voedselkraampjes en bootjes. Boottochtje gemaakt en even lekker uitgewaaid. Geslaagd dagje.

Zonder er nog langer dramatisch over te doen, deel ik jullie hierbij mee dat dit dus mijn laatste berichtje vanuit Guatemala is en dat ik jullie snel weer allemaal zal zien.

Dikke kus

  • 19 Februari 2008 - 19:51

    Nanda:

    Hoewel ik een deel van je reis heb mogen meemaken en je in nl eigenlijk niet kende. Ben ik wel onwijs blij dat je terug komt. Ik hoop dat we elkaar snel zullen zien.....Het een en ander lekker bij babbelen zou ik zeggen.
    Geniet onwijs van je laatste dagen en sluit je reis mooi af.
    Suerte chica bonita. Nos vemos pronto.
    Cuidate y besos

  • 27 Februari 2008 - 21:24

    Tomoko:

    Hoi Esther,
    Welkom terug in Nederland. Het zal wel even raar zijn, zo na een jaar weg. Ik heb kort mailcontact met je gehad voordat je bij Upavim aan de slag ging, en zie nu pas dat je ook een website hebt. Wat heerlijk is het om die verhalen te lezen, maar vooral ook om de foto's van de kinderen te zien! Ik ben ongelooflijk benieuwd hoe het met de kinderen in La Esperanza gaat. Zin om een keertje te vertellen? Ik kan je eventueel als je dat leuk vindt ook vertellen over wat we met de Nederlandse Stichting Amigos de Upavim doen.
    Je kunt me mailen op vrijwilliger@upavim.nl. Laat maar van je horen zodra je weer helemaal geland bent...
    Groetjes, Tomoko (ik ben in 2006 bij Upavim geweest.)

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Guatemala, Guatemala-stad

esther

Op 23 september 2009 ga ik emigreren naar Guatemala om mijn droom waar te maken. Samen met zes Guatemalteekse hiphoppers ga ik een breakdanceschool oprichten in Guatemala Stad om (risico) jongeren een alternatief te bieden op de straat en het bendelidmaatschap.

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 112
Totaal aantal bezoekers 90513

Voorgaande reizen:

23 September 2009 - 30 December 2011

Breakdanceschool Guatemala Stad

19 Juli 2008 - 28 April 2009

Mijn eerste reis

Landen bezocht: