Opgevolgd door meer drama's - Reisverslag uit Guatemala-stad, Guatemala van esther Zijden - WaarBenJij.nu Opgevolgd door meer drama's - Reisverslag uit Guatemala-stad, Guatemala van esther Zijden - WaarBenJij.nu

Opgevolgd door meer drama's

Door: Esther

Blijf op de hoogte en volg esther

08 Januari 2009 | Guatemala, Guatemala-stad

Een maandelijkse update lijkt niet genoeg.. Er is weer zoveel gebeurd… De afgelopen twee weken is er flink huisgehouden in onze wijk door zowel de bendes als de ‘sicarios’ (huurmoordenaren). Twee eigenaren van winkels zijn vermoord; ze konden de verhoogde belasting die de bendes van hen eisten niet betalen, de zoon van een ‘sicario’ en afgelopen weekend één van onze jongeren. Een meisje van 15 jaar, super veel talent voor breakdancen, met een groot hart. Ze zat zelf niet in een bende, maar veel van haar vrienden wel… We hebben maandag en dinsdag dus bezoeken moeten afleggen aan de twee plaatsen die ik het meest haat in Guatemala; het mortuarium en de begraafplaats. Ik krijg de vraag ‘wie is de volgende’ niet uit mijn hoofd, aangezien het de tweede jongere van ons is in vier maanden tijd…

Geen enkel kind zou hier op moeten groeien. Het geweld hier, dat net zo goed in stand wordt gehouden door de politie, het leger en de overheid als door de bendes, zorgt ervoor dat de armoede blijft bestaan en vooral jongeren weinig toekomstperspectief hebben. De werkloosheid onder jongeren (en voor jongeren die in een arme wijk opgroeien als La Esperanza is dit perspectief nog somberder) is meer dan 50%. Zonder een opleiding kun je het wel vergeten… Daarnaast leeft iedereen hier gespannen. Ook rijkere mensen. Veel rijke mensen verbergen zich in ommuurde en bewaakte ‘bungalowparken’, verplaatsen zich in geblindeerde auto’s en begeven zich niet in de buitenlucht. Dit land bezit zoveel rijkdommen; grondstoffen, vruchtbaar land, schitterende natuur en een interessante cultuur. Maar de armoede, die in stand gehouden wordt door het geweld, zorgt ervoor dat het land niet vooruit komt. Het helpt natuurlijk niet dat Noord-Amerikanen een groot deel van de grond hier bezitten, maar ondanks dat….

Behalve al deze misère ook positieve berichtgeving.
Ten eerste kwamen mijn oudertjes op bezoek voor twee weken. We zijn op tweede kerstdag, dat hier niet gevierd wordt, vertrokken naar El Salvador en daar vijf dagen gebleven. Heerlijk om er even uit te zijn. Ik ben als een minder gespannen mens teruggekomen. Veel mooie dingen gezien, dorpjes bezocht, een vulkaan beklommen, wandelingen gemaakt naar een meer en naar watervallen… onze dagen zaten behoorlijk volgepropt.
Verder hadden we de afsluiting van het breakdance programma. Eerst hebben de kids de 23ste overdag met z’n allen choreografieën geoefend voor de uitvoering en daarna hebben we een uitgebreid avondmaal met elkaar gedeeld. De eindpresentatie hebben we uiteindelijk de 24ste op straat gehouden. Presentaties van de jongeren en van de groep van Tizon en battles tussen de jongeren. Het was echt een geslaagde middag. Daarnaast kon iedereen in de wijk zien dat er ook iets positiefs voort kan bloeien uit jongeren. Alles is vastgelegd op video en ik zal jullie het tzt ook laten zien (op vrijwillige basis natuurlijk).

Momenteel zijn we met de voorbereidingen bezig zodat Reforzamiento weer open kan. Ik zal over anderhalve week nog een week naar Mexico moeten vertrekken om mijn visum te verlengen (verplicht drie dagen het land uit na een half jaar). Verder moeten we een nieuwe locatie zoeken voor het breakdance programma. Het lokaal dat we gebruikten was ook gedeeltelijk van de school en we blijven nu met een kleinere ruimte zitten. Volgens de vrouwen is dat de reden dat we niet verder kunnen hier in UPAVIM, maar eerlijk gezegd denk ik dat ze opgelucht zijn dat onze groep jongeren niet meer daar oefent. Angst voor jongeren, ook al hebben we nu eigenlijk geen bendeleden meer in de breakdance groep, overheerst. Vooral onder mensen die zich amper op straat begeven. We hebben wat mogelijkheden voor locaties waar we nu achteraan gaan.

Ik hoop dat iedereen gelukkige kerstdagen heeft gehad en dat 2009 alles brengt wat jullie wensen.

Kus

  • 08 Januari 2009 - 17:40

    Lenny:

    Hey Esther,
    Wat een verhaal weer zeg, niet te geloven al dat geweld! Ik krijg er gewoon rillingen van! Maar wel leuk dat je ouders zijn geweest. Jij ook nog de beste wensen voor 2009, hier in NL is het letterlijk ijs-koud en heb ik vandaag geschaatst! Tja, ik ben tegenwoordig werkloos, want ik vertrek 4 februari enkele reis naar Bangkok. Ik kan niks plannen, zou niet weten hoe ik iets moet plannen omdat ik toch niet weet hoe dingen gaan lopen, dus vandaar het enkeltje. Heb er heel veel zin in. Ben ondertussen ook al uit m'n kamer in Utrecht verhuisd en heb al m'n spullen bij m'n moeder opgeslagen en mag daar zelf ook nog deze maand logeren. Ik kan niet wachten tot de reis begint! Ik blijf je weblog lezen hoor, ook al vergeet ik nog wel eens een reactie te plaatsen. Take care!!!

    Dikke kus,
    Lenny

  • 08 Januari 2009 - 20:20

    Macha:

    Alle ellende die je ziet, voelt, ruikt, proeft en voelt, dat zorgt dat je niet vegeet waarom je daar bent.
    Ook al is het soms moeilijk om te zien dat jouw inbreng echt wel waardevol is, juist jouw positieve houding en liefde voor de kinderen is waar La Esperanza haar naam aan te danken heeft.

    Hou vol en geniet van datgene wat La Esperanza schitterend maakt!

    Abrazo y beso

  • 17 Januari 2009 - 18:04

    Lotte:

    Ik kwam toevallig op je site terecht...
    Ik heb veel bewondering voor wat je doet voor de jongeren daar! Ik ben zelf al 4 jaar woonachtig in Mexio en ben van oorsprong jongerenwerker maar hier in Mexico werk ik in de toerisme wat alleen maar een noodzaak was. Ik zou graag een project voor jongeren hier opzetten maar ben alleen en heb geen idee waar ik moet beginnen!
    Mucha suerte con todo lo que haces!

  • 02 Februari 2009 - 00:47

    Felipe Gomes -brasil:

    Hola Esther, estas viajando desde cuando nos conocemos en Buenos Aires (2007)?
    No es posible!!!

    Cuando venga a Brasil ya tiene donde dormir.

    cuidate mucho y por favor, empeze a escribir en español para acompañar tus viajes.

    abrazos

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Guatemala, Guatemala-stad

esther

Op 23 september 2009 ga ik emigreren naar Guatemala om mijn droom waar te maken. Samen met zes Guatemalteekse hiphoppers ga ik een breakdanceschool oprichten in Guatemala Stad om (risico) jongeren een alternatief te bieden op de straat en het bendelidmaatschap.

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 154
Totaal aantal bezoekers 90509

Voorgaande reizen:

23 September 2009 - 30 December 2011

Breakdanceschool Guatemala Stad

19 Juli 2008 - 28 April 2009

Mijn eerste reis

Landen bezocht: